Salget av nye biler i Malaga er fortsatt 31% under tallene fra 2019
Provinsen Malaga solgte 48% av bensinbilene, knapt 13% diesel og nesten 40% hybrid eller elektrisk – Toyota, Kia, Seat, Hyundai og Renault leder listen over bestselgende merker i 2022 i den rekkef?lgen
Salget av nye biler fortsetter i Malaga-provinsen, 31% under tallene f?r pandemien. Selv om det har v?rt et lite oppsving i salget av privatbiler i 2021, er fallet fortsatt sv?rt betydelig i 2019, som f?lge av prisoppgangen etter krigens utbrudd i Ukraina eller fra krisen som utl?ste kostnadene ved drivstoff og forbruksvarer.
?
Gjennom 2022 ble det solgt totalt 21.894 nye kj?ret?y i Malaga-provinsen, hvorav 13.098 var private. Det totale fallet sammenlignet med 2021, if?lge dataene gitt i den ?rlige balansen av den spanske sammenslutningen av bil- og lastebilprodusenter (Anfac) og arbeidsgiverforeningen for offisielle forhandlere (Faconauto), var 0,61%. Salget av privatbiler ?kte imidlertid med 6% sammenlignet med tallene for bare ett ?r siden.
?
Firmabiler solgt i Malaga opplevde en sv?rt betydelig ?kning i forhold til 2021, og n?dde 38%. De gikk fra 5.040 til 6.951 i l?pet av en 12-m?neders periode, med tall fra januar i fjor og de som tilsvarer slutten av siste 31. desember.
?
N?r det gjelder salg i provinsen i henhold til de forskjellige drivstoffene, er det sl?ende at pandemien og energikrisen har gitt plass til et helt annet scenario enn det for tre ?r siden. Bensinbiler registrert i 2022 var 47,62% sammenlignet med 39,55% hybrid og elektrisk. Kollapsen er sv?rt uttalt i salget av dieselbiler, som de siste 12 m?nedene var begrenset til 12,83%.
?
For ? forklare hva disse rekordene betyr, b?r det huskes at bensinbiler utgjorde nesten to tredjedeler av totalen i 2019 (62,4%). P? den tiden var andelen diesel drivstoff mer enn dobbelt s? stor som i dag (28,13%), mens hybrider og elektriske ikke oversteg 9,5%. Bare de siste 12 m?nedene har salget av disse bilene som ikke er utelukkende avhengig av fossilt brensel ?kt med 12%.
?
I 2022 har solgte bensinbiler falt med 11,15%, nesten like mye som elektriske og hybridbiler har ?kt. Og de av diesel har senket sin andel med 13,86%, slik at vekten deres praktisk talt har falt med det halve det siste ?ret.
?
Hvis 2019 var et godt ?r i salget av nyttekj?ret?y og firmabiler i provinsen, var balansen i 2018 enda bedre. For fem ?r siden ble det solgt 8,89% mer i Malaga enn for fire ?r siden. Registreringen var spesielt h?y i privatbilseksjonen , fordi de var p? 23.082, praktisk talt 10.000 flere enn i dette nylig fullf?rte 2022.
?
I analysen av 2019-rekordene ?kte bensinpostene det ?ret med 2,38.% over andelen de representerte bare ett ?r f?r, elektriske og hybride steg ogs? da, opp til 8,64%, og diesel falt 29,84% over forrige ?r.
?
De ti bestselgende merkene
Hva var bedriftene med flest registreringer i l?pet av det siste ?ret? I Malaga ledes listen over opptil ti bestselgende merker av Toyota , med 2.048 biler av totalt 21.894 solgte i 2022. Rett under er de 1.833 enhetene solgt av Kia, etterfulgt av Seats 1.478.
?
Hyundai satte opp til 1.437 biler i oml?p i fjor, foran de 1.389 fra Renault -firmaet. BMW kommer p? sjette plass, med 1.348 kj?ret?y, etterfulgt av Citroen, som samler seg 1.292 i Malaga-provinsen. Dacia solgte ytterligere 1.253 nye biler og Volkswagen fikk 1.143 registreringer. Listen er fullf?rt av Peugeot, med 1.073 enheter.
?
Malaga – forhandlere appellerer til at reservene for 2023 igjen er preget av usikkerheten i den n?v?rende internasjonale ?konomiske krisen.
?
Mange tvil om ? kj?pe elbil eller hybrid
Flere av de ti beste bilselskapene med flest akkumulerte registreringer i l?pet av 2022 i provinsen er enige om at kundene har mange tvil p? dette tidspunktet om muligheten for ? anskaffe en el- eller hybridbil . De appellerer til at institusjonene b?r ?ke bistanden slik at flere elektriske ladepunkter kan installeres p? private g?rder eller p? fellesparkeringsplasser.