Costa del Sol Avisen

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Rabattkode
page

Red Bull-sanksjonen




Costa Del Sol Avisen - Red Bull

Lewis Hamilton sier at Formel 1-budsjettgrensens fremtid avhenger av Red Bull-sanksjonen

Lewis Hamilton sier at fremtiden til Formel 1s budsjettgrense avhenger av straffen Red Bull blir gitt for ? ha brutt den i fjor.




Red Bull begikk et «mindre» brudd p? grensen p? 145 millioner dollar i fjor, har det styrende organet FIA sagt.

?

Hamilton sa: «Hvis de er avslappet med disse reglene, vil alle lagene bare g? over.

?

«? bruke millioner mer og bare ha et slag p? h?ndleddet kommer ikke til ? v?re bra for sporten.»

?

Han la til: «De kan like gjerne ikke ha et kostnadstak i fremtiden.»

?

FIA har gitt et tilbud til Red Bull om vilk?rene i det som er kjent som en «akseptert bruddavtale» for at de bryter kostnadstaket.

?

Tilbudet, hvis detaljer er konfidensielle, spesifiserer straffen FIA vil dele ut hvis Red Bull aksepterer at de br?t grensen.

Red Bull, som fortsetter ? insistere p? at de var innenfor rammen i 2021, har valget mellom ? akseptere at de br?t og ta straffen, eller kjempe mot dommen.

?

Hvis de bestrider det, vil saken g? til et bed?mmelsespanel best?ende av uavhengige eksperter i finansrett for ? avgj?re om Red Bull har brutt og hvilken straff de skal ilegge.

?

Hamilton tapte en tett mesterskapskamp med Red Bulls Max Verstappen i 2021 under kontroversielle omstendigheter etter at FIAs l?psdirekt?r ikke klarte ? anvende reglene riktig i en sikkerhetsbilperiode i sesongens siste l?p.


«Jeg tror Mohammed [ben Sulayem, FIA-presidenten] og teamet hans vil ta de riktige avgj?relsene, jeg m? tro det. Jeg vil gi dem fordelen av tvilen. Det de [Red Bull] har gjort er gjort. «

?

Red Bull har ikke kommentert saken offentlig siden de la ut en uttalelse forrige uke der de insisterte p? at de trodde de var innenfor rammen.

?

Styret i Red Bull Racing diskuterer sitt svar p? FIAs tilbud, og teamsjef Christian Horner forventes ? gi en offentlig uttalelse p? fredag ??under USAs Grand Prix.

?

Verstappen sa p? Circuit of the Americas i Austin torsdag: «Det er mellom laget og FIA, og fra v?r side har vi en sterk tro p? at vi var med, s? det er derfor vi diskuterer med dem om det for ? vise det vi mener er riktig.»

?

Alpinf?reren Fernando Alonso, som tapte to tette tittelkamper mot Red Bulls Sebastian Vettel i 2010 og 2012 da han var p? Ferrari, sa: «Dette har alltid v?rt en del av F1. Dette er en ny ting vi implementerte nylig, kostnadstaket, men det var alltid ting aerodynamisk man kunne utforske, noen gr?soner.

?

«Og alltid folk som vant mesterskapene, de vant ? utnytte den gr?sonen. Og s? kopierer de andre lagene og de kommer til slutt til det niv?et, eller de forbyr det som var tillatt i ett eller to l?p.»

?

Alonso trakk ogs? paralleller mellom Red Bulls situasjon og kontroversen om Ferraris motorytelse i 2019.

?

FIA kunngjorde etter den sesongen at de trodde Ferraris motor ikke alltid ble drevet innenfor reglene, men kunne ikke bevise det. De n?dde et privat oppgj?r med det italienske laget, hvis motorytelse falt markant for 2020-sesongen.

?

Alonso sa: «Ferrari vant jeg tror to l?p i 2019 med noe vi alle visste var ikke lovlig og ingenting skjedde. De beholdt disse seirene. Det er ganske utrolig. Tenk deg at de vant mesterskapet i 2019 med den motoren. Det er veldig vanskelig og vi m? stole p? menneskene som har makten og stoler p? dem.»


?

Hamilton sier at F1 b?r st?tte W Series

Hamilton sa ogs? at han mente at F1 og FIA burde g? inn for ? pr?ve ? st?tte den kvinnelige W-serien, som skulle kj?res i Austin denne helgen, men som har kansellert de tre siste l?pene i sesongen p? grunn av ?konomiske vanskeligheter.

?

Hamilton, som har presset p? for st?rre mangfold og inkludering i motorsport siden 2020, sa: «Det har ikke v?rt nok fokus p? kvinner i sporten hele F1s liv, og det er ikke nok vekt p? det n?. Og de forst?rrer ikke. nok det store arbeidet som gj?res der.

?

«Det er ikke nok representasjon over hele linjen i v?r bransje, og det er egentlig ikke en vei for de unge fantastiske sj?f?rene ? komme til F1, og s? har du noen som sier at det aldri kommer til ? bli en kvinnelig F1-f?rer, og det er ikke en god fortelling ? legge ut.

?

«Vi m? gj?re mer. Med F1 og Liberty [Media, F1s kommersielle rettighetsinnehavere] som gj?r det s? bra, er det ikke mye for dem ? hjelpe til i det omr?det.»


Translate ?