Rederiet planlegger 21 ankomster i sommerperioden og inkluderer som en nyhet direktefly fra Malaga for cruise i Nord-Europa og det østlige Middelhavet
MSC Cruises forventer i år å overgå tallene før Covid med 60%. I sin ekspansjonsstrategi etter pandemien fortsetter det tredje største cruiseselskapet i verden å øke sin tilstedeværelse i spanske havner , med en økning på 23% sammenlignet med 2022. Når det gjelder Malaga, vil byen ha 21 stopp i løpet av sommeren , som betyr mer enn 100.000 turister. Dette ble delt av selskapet i dag gjennom en virtuell pressekonferanse der Fernando Pacheco, generaldirektør for MSC Cruises i Spania, var til stede.
MSC Cruises forventer et godt år takket være et bredt utvalg av reiseruter og skip som tilpasser seg alle typer reisende. Nærmere bestemt, på nasjonalt nivå vil MSC Cruises foreta mer enn 500 anløp i Spania, noe som betyr mer enn 2 millioner turister. Av disse vil 384 finne sted i sommersesongen på reiseruter som opereres av mer enn 20 skip som skal passere 140 destinasjoner og 40 land.
Med ordene til Fernando Pacheco, generaldirektør for MSC Cruises i Spania, «sist sommer så vi en vekst på 20% i det spanske markedet – sammenlignet med 2019 – og med denne utmerkede figuren i tankene, satte vi oss for dette året mål om å utvide antallet avganger fra Spania, som vi har blitt det eneste rederiet med 7 ombordstigningshavner i vårt land med, og reflekterer dermed vårt engasjement og ønske om å bringe spanske havner nærmere nasjonale cruisepassasjerer. For å få til dette har samarbeid med havner og lokale myndigheter vært avgjørende. Vi har også utviklet en flyforbindelsesplan for å bringe andre destinasjoner nærmere passasjerene våre”.
Innovasjon
Etter innvielsen i november i Doha, hovedstaden i Qatar, returnerer MSC World Europe til Middelhavet for å slå seg ned i Barcelona, hvorfra ombordstigning vil finne sted sommeren 2023 på en reiserute som vil ha stopp i Marseille, Frankrike; Genova, Napoli og Messina, Italia; og i Valletta, Malta. MSC World Europa er et av de største LNG-drevne cruiseskipene i verden (med 22 dekk, 2626 lugarer, 47 meter bred og mer enn 40.000 m2 offentlig plass) og er et av de første som har integrert drivstoffstabelteknologi. bli et eksempel på energieffektivitet og utslippsreduksjon.
2023 blir også et nøkkelår på grunn av innvielsen av MSC Euribia, som skal seile neste sommer fra København. Det er et av de mest moderne skipene når det gjelder drivstofforbruk som skal åpnes i 2023, da det vil bli drevet av flytende naturgass, og dermed redusere klimagassutslippene med opptil 20% sammenlignet med andre skip.
«Sammen med MSC World Europe vil MSC Euribia spille en nøkkelrolle i å nå vår forpliktelse om å nå null netto klimagassutslipp innen 2050. Det er et unikt skip, det andre i vår flåte drevet av LNG, og vil bruke et system avansert avløpsvann behandlingssystem, samt et undervannsutstrålet støystyringssystem for å minimere effekten av vibrasjoner på livet i havet, sier Fernando Pacheco.
Med denne utplasseringen av flåter av MSC Cruises, er det ikke overraskende at selskapet under arrangementet annonserte at det er rederiet som vil bidra med størst kapasitetsvekst til industrien over hele verden i 2023; spesifikt en total kapasitet på 32,7% sammenlignet med 2022. Mange av disse skipene vil stoppe i forskjellige spanske havner, slik at selskapet vil bidra til den lokale virksomheten til destinasjonene, samt støtte partnerne som samarbeider med i hver av de dem.
I denne forstand bekrefter Carlos Rubio Basabe, president for Málaga havnemyndighet, at «forholdet mellom MSC Cruises og havnen i Málaga blir nærmere og nærmere. Vi begynte å samarbeide sammen under pandemien for å komme ut av den, i fjor startet med en rekke anrop og målet i år er å forsterke dette samarbeidet ved å øke antallet anløp fra 29 til 39. Derfor vil jeg uttrykke min tilfredshet og vilje til å fortsette samarbeidet med MSC Cruises og fortsette å opprettholde dette gode forhold».