Innvielsen finner sted 14 år etter starten av metroarbeidene – Passasjerer på linje 1 og 2 må allerede bytte ved El Perchel for å koble seg mellom de to linjene
Malaga -metroen ankommer sentrum denne mandagen 27. mars. Nærmere bestemt klokken 21.00 er det igangkjøring av forstadstoget til hjertet av hovedstaden Malaga, som har to stasjoner: Guadalmedina – ved siden av Corte Inglés – og Atarazanas – i Alameda Principal
Denne milepælen inntreffer 14 år etter arbeidsstart (i mai 2009) og ni (2014) siden linjene L1 og L2 ble innviet, med avganger og ankomster fra Martín Carpena og utvidelsen av UMA universitetscampus, i Teatinos , og ble med kl. El Perchel -utvekslingen, i Vialia.
Nettopp, og før denne igangkjøringen, implementeres en ny måte å reise på fra denne søndagen med overføringer av linje 1 og 2 til Malaga metro i El Perchel.
Ny måte å reise på
Den nye modellen er gjennom X-ordningen, og utnytter det faktum at begge linjene og den fremtidige forlengelsen av linje 2 til det nye Malaga-sykehuset krysser hverandre ved Guadalmedina-stasjonen. Dette betyr at passasjerer på linje 1 og 2 allerede må overføre ved El Perchel for å koble seg mellom de to linjene, for å verifisere den nye driftskonfigurasjonen i arbeidstiden.
For å gjøre brukerne kjent, er det et metro-guideteam på stasjonsplattformene, for å gi informasjon til brukerne og hjelpe dem med å gjøre overføringer. Disse tallene vil bli opprettholdt de neste ukene. Det er også publisert informativt materiell, både trykt og online, for å bidra til en bedre forståelse av hvordan omlasting fungerer.
Fra starten av kommersiell tjeneste til Atarazanas, vil passasjerer på linje 1 – mellom Andalucía Tech og La Unión-stasjonene – som har en linje 2-stasjon som mål, flytte og bytte tog på El Perchel, alltid på samme plattform. Hvis du reiser på linje 1 fra Atarazanas og destinasjonen er linje 2, må du bytte på Guadalmedina, alltid på samme plattform. Hvis du reiser på linje 1 og destinasjonen er sentrum, vil du reise uten å bytte tog til Atarazanas-stasjonen.
For de som bruker linje 2, hvis de reiser fra en stasjon på denne linjen og destinasjonen er en linje 1-stasjon – mellom Andalucía Tech og La Unión stasjoner – må de overføre og bytte tog på stasjonen El Perchel, uten å endre plattform.
Til slutt, hvis du reiser på linje 2 og målet ditt er sentrum, må du bytte tog på Guadalmedina-stasjonen for å fortsette turen til Atarazanas-stasjonen. Det skal bemerkes at alle overføringer gjøres på samme plattformnivå.
Nye frekvenser
Den nye tjenesten forutsetter også endringer i togenes passeringsintervaller. Generelt sett reduseres antall passerende intervaller og 15 -minutters intervaller elimineres. På denne måten vil frekvensene til T-baneenhetene variere fra syv minutter til 12 minutter, avhengig av tid og type dag.
Nærmere bestemt, fra mandag til torsdag tilbys tre forskjellige intervaller: fra 06:30 til 07:45 vil et tog passere hvert 9,5 minutt; fra 7:45 til 20:30 vil de gjøre det hvert syvende minutt og fra 20:30 til 23:00 hvert 9,5 minutt. På fredager og før helligdager vil det være fire forskjellige intervaller: fra 06:30 til 07:45 vil et tog passere hvert 9,5 minutt; fra 07:45 til 20:30, hvert syvende minutt; fra 20:30 til 22:00, hvert 9,5 minutt og fra 22:00 til 13:30, hvert 12. minutt.
På lørdager vil den også ha fire forskjellige intervaller: mellom 07.00 og 09.30 vil togene gå hvert 12. minutt, fra 9.30 til 22.00, de vil gjøre det hvert 9.5 minutt og fra 10. :00 p.m. til 1:30 a.m. kommer de tilbake hvert 12. minutt. Til slutt, på søndager og helligdager vil det tilbys to typer intervaller: mellom 7:00 og 9:30 vil togene gå hvert 12. minutt og fra 9:30 til 23:00 vil de gjøre det hvert 9,5 minutt.
Utvidelsen til Atarazanas av undergrunnen, knyttet til Public Works Agency of Junta de Andalucía , innebærer ingen endring i prisene. I tillegg opprettholdes gjeldende rabatter og rabatter på alle billetter til flere reiser (både til Málaga Metro og Metropolitan Transport Consortium), med unntak av enkeltbilletten.
Spesiell påskegudstjeneste
Under Holy Week vil Metro de Málaga forbedre togfrekvensen og utvide åpningstidene for å dekke forventet passasjerbehov. På denne måten vil det utvikles en uavbrutt kommersiell tjeneste fra kl. 06.30 på hellig onsdag til kl. 02.30 på hellig lørdag, noe som tilsvarer 68 sammenhengende timer.
Denne spesielle operasjonen innebærer også å utvide den kommersielle tjenesten til 02:30 om morgenen på palmesøndag, mandag, tirsdag og langfredag. Som en nyhet, og for å kunne tilby en bedre service, vil det i timene med høyest passasjeretterspørsel, som varierer avhengig av ukedag, tilbys et passeringsintervall på under seks minutter.
Mellom palmesøndag og langfredag, begge dager inkludert, vil Atarazanas-stasjonen i tidsrommet 17:30 til 23:30 kun fungere for tilgang til brukere som reiser til resten av stasjonene. Innenfor den tidsrammen vil alle brukere av linje 1 og 2 på vei til det historiske sentrum måtte gå av ved Estación Guadalmedina, en gangavstand på 500 meter til Atarazanas.
Utvidelse
Junta de Andalucía har investert 160 millioner euro i konstruksjonen og utstyret til delen som går mellom El Perchel-María Zambrano-utvekslingen og Atarazanas endestasjon, langs hvilken de to nye stasjonene, Guadalmedina og Atarazanas, ligger.
Byggingen av denne delen av utvidelsen til det historiske sentrum, hvis første arbeider går tilbake til mai 2009, datoen da utførelsen av Renfe-Guadalmedina-seksjonen begynte, har gått gjennom mange vanskeligheter, prosjektendringer og stans som har forlenget varigheten av arbeidene gjennom denne perioden.
I tillegg, og parallelt, har departementet for utvikling, artikulasjon av territoriet og boliger godkjent planleggingen av utvidelsen av linje 2 fra Guadalmedina til det nye sykehuset. Som et resultat av konsensus mellom den andalusiske regjeringen og Malaga bystyre, i møtet holdt av presidenten for den andalusiske regjeringen, Juanma Moreno, og ordføreren i Malaga, Francisco de la Torre, 2. oktober 2019, ble det endelig besluttet å gi utformingen av nevnte utvidelse med en 100% underjordisk planløsning, og gikk videre til anbudet for utformingen av det nye byggeprosjektet i desember 2019.
Når behandlingen av offentlig informasjon og miljøinformasjon om forprosjektet for utvidelsen av linje 2 var fullført, og utformingen av byggeprosjektet fullført, ble anbudet for arbeidene til den første delen av utvidelsen (Guadalmedina- Row) den 3. mars. ), med et basisbudsjett på 56,6 millioner euro.
I tillegg var det i oktober 2020 mulig å bli enige om endringen av konsesjonskontrakten med konsesjonsselskapet, inkludert den nye 100% underjordiske løsningen for utvidelsen av det nye sykehuset.