De andalusiske havnene jobber med ? lage en reiserute for cruise langs den andalusiske kysten
Suncruise forhandler allerede med rederier for ? f? det til «om kort tid» – MSC anser ruten for ? v?re «veldig attraktiv» for italienske og britiske reisende
Malaga er den viktigste andalusiske destinasjonen for cruisepassasjerer. Intensjonen til Suncruise, foreningen som samler de syv havner av generell interesse i Andalusia (Algeciras, Almer?a, C?diz, Huelva, M?laga, Motril og Sevilla) er ? overf?re denne attraksjonen til resten av samfunnet. M?ten ? oppn? dette p? er utformingen av et cruiseselskap som g?r langs denandalusiske middelhavs- og Atlanterhavskysten.
«M?let med denne foreningen er ? gj?re Andalusia til et attraktivt sted for cruiseturisme, og for oss vil suksess v?re ? ha et cruiseselskap som ber?rer de andalusiske havnene,» p?pekte presidenten for enheten i morges. Rafael Carmona p? anledning innvielsen av et forum om innovasjon i sektoren, ‘V Foro Citca Suncruise’.
Det er et tiltak der de har ?arbeidet lenge?. Selv om det for ?yeblikket ikke er noen definitiv reiserute, vurderer de andalusiske havnene ? inkludere noen stopp i Portugal p? ruten, s? vel som i Ceuta og Melilla: «Det vi overf?rer til rederiene er interessen til destinasjonen Andalusia, men ogs? nordover. Afrika, Portugal og med det kan du gi et cruisetilbud som vi forst?r er veldig attraktivt?.
Suncruise har til hensikt ? gjennomf?re tilbudet om cruise med disse egenskapene, if?lge sin president, «forh?pentligvis snart». Faktisk verdsetter rederiet MSC at det kan v?re «veldig attraktivt», fordi, som markedsdirekt?ren i Spania Luigi Surace forklarer til La Opini?n, «Andalusia er en destinasjon som selger seg selv».
Den italienske, britiske, norske eller svenske reisende kan v?re hovedkunden for et cruise langs den andalusiske kysten: «Vi har mange reiserutespesialister som alltid er p? utkikk etter nye alternativer. Det ville v?re noe veldig attraktivt, spesielt for utenlandske kunder som vil legge ombord gjennom et flytilbud. De ville ankomme Malaga».
N?r det gjelder MSC, har Malaga allerede blitt en ‘basehavn’, som vil opprettholde sin tilstedev?relse i byen i 2023: » Forpliktelsen til Malaga er veldig tydelig, den er veldig sterk, vi har g?tt fra noen sporadiske mellomlandinger som var i de siste ?rene, til ? ha en basehavn i Malaga om sommeren og ogs? om vinteren?, p?pekte en av direkt?rene i et intervju.
Sameksistens mellom cruisepassasjerer og lokalbefolkningen
Presidenten for den andalusiske havneforeningen har ogs? insistert p? behovet for ? fortsette ? jobbe for ? ?m?te utfordringene som har oppst?tt? og som finnes i cruisesektoren. Rafael Carmona har fremhevet at en av dem er «forholdet mellom cruiseskip og destinasjoner «: «I Malaga har vi hatt fire eller fem cruiseskip p? samme dag, de bruker omtrent seks timer. Det er et betydelig volum av cruisepassasjerer som ?nsker ? kjenne byen (…). Vi har bedt selskapene om ? gi oss en l?sning for ? bestille reiseruter «, sa Carmona, som ogs? er president for Sevilla havnemyndighet.
L?sningen er ? unng? «generering av spenninger som kan f?re til avvisning «av bes?kende: «Cruiseturisme m? forst?s som snill, vennlig, at vi ?nsker velkommen i byen v?r (…). B?de for bes?kende ogs? for de av oss som bor her at det skal v?re hyggelig og positivt?.
P? samme m?te er en annen av problemene som p?virker havnene i det autonome samfunnet «behovet» for ? legge til rette for ? legge til rette for fritidsb?ter i de havnene som er direkte avhengige av Junta de Andaluc?a , for eksempel Puerto Ban?s, i Marbella: «Vi ser etter for formler som gj?r dokking i andalusiske havner mer hensiktsmessig, lettere, enklere, mer forenklet for de som g?r p? yacht eller megayacht. Hvilke tilbud blir gitt til dem, hvor mye vil det koste dem, hvor lenge kan de bli? Rafael har rettferdiggjort Carmona.