Costa del Sol Avisen

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Rabattkode
page
Costa del Sol Avisen Spania Økonomi

BNP 2022: Året som revolusjonerte detaljehandelen

Eiendomskonsulentselskapet BNP Paribas Real Estate presenterer sin siste rapport om detaljhandelssektoren, som viser utviklingen i eiendomsinvesteringsmarkedet, trendene som styrer sektoren og hvordan forhandlere reagerer på utfordringene den gir.

 

Dermed gjenspeiler dataene i rapporten den gode helsen til sektoren de siste tolv månedene når det gjelder investeringer. På dette tidspunktet opplevde markedet relevant vekst de siste tolv månedene (+20%) med et samlet investeringsvolum på 44.2 milliarder euro . «Dette tallet representerer en markedsandel på 15% av den totale investeringen i eiendom i Europa , en økning på 1% sammenlignet med året før. Sammenlignet med andre sektorer som kontorer (+10%) og logistikksegmentet (+17%), opplevde investeringer i detaljhandel en mye sterkere utvikling», sier Felix Chamizo, leder for detaljhandel i BNP Paribas Real Estate.

 

Som nøkkelmarkedsdata viser konsulentfirmaet at detaljomsetningen i Spania i september 2022 økte med 0,5% sammenlignet med samme måned i fjor, noe som indikerer en økning i forbruket, mens kjøpesentre har opplevd en ganske bemerkelsesverdig tilstrømning (+17,5%).  og e-handel har opplevd en år-til-år økning på 25,3% hvis første kvartal 2022 sammenlignes med 2021.

 

FLYT I KJØPESENTER: +10 % I SEPTEMBER 2022

 

Eiendomskonsulenten beskriver i sin rapport den positive utviklingen som kjøpesentre har opplevd det siste kvartalet når det gjelder tilstrømning av mennesker. Dermed har det vært en vekst på 10,2% i september sammenlignet med samme periode året før, mens tilsiget i akkumulert år har økt med 17,5%. Men hvis dataene for september sammenlignes med forrige måned, observeres en nedgang på 2,9%. Dette skyldes faktorer som tilbakegang til rutine, arbeid, tilbakevending til klasserommet og med alt dette, nedgangen i fritid dedikert til fritid, bidro til den vanskelige økonomiske situasjonen med KPI i september på 9,0%.

 

NETTHANDEL OG E-HANDEL: SEKTORENS VEKSTDRIVERE (+25%)

 

Omsetningen for elektronisk handel i Spania har økt i første kvartal
2022 med 25,3% fra år til år til å nå 15.6 milliarder euro, ifølge de siste elektroniske handelsdataene tilgjengelig på CNMCData-portalen.

 

I denne retningen, hvis de mest aktive aktivitetssektorene analyseres i løpet av første kvartal 2022, kan man se hvordan inntektene ble konsentrert til sektorene knyttet til klær, reisebyråer og turoperatører, og hjelpetjenester til finansiell formidling.

 

Sektorene med høyest inntekt har vært klær, med 7,3%
av den totale omsetningen; reisebyråer og turoperatører, med 7,0% og hjelpetjenester for finansiell formidling, på tredjeplass, med 6,1%. Ser vi på antall transaksjoner, ble det i første kvartal 2022 registrert mer enn 312 millioner transaksjoner, 8,2% flere. Restauranter leder rangeringen etter salg (7,3%).

 

DETALJSALG OG SYSSELSE

 

General Retail Trade Index (ICM) , justert for sesong- og kalendereffekter, viser en variasjon på 0,1% i september sammenlignet med samme måned året før . Denne satsen er den samme som registrert i august. Den opprinnelige serien av ICM til faste priser registrerer en årlig variasjon på 0,5%, som er tre tideler under
frekvensen fra forrige måned. Den generelle indeksen uten bensinstasjoner, som har vokst med +14,4% og korrigert for sesong- og kalendereffekter, registrerer en årlig variasjon på -1,8% i september. Hvis vi fordeler dette salget etter produkttype, falt mat med 1,1% og resten med 2,2%. Innenfor hviletypologien registrerte veksten
i posten Personlig utstyr, med en årlig vekst i september måned på 6,2% av den opprinnelige indeksen og på 5,3% av indeksen korrigert for sesong- og kalendereffekter.

På regionalt nivå kan man se hvordan detaljhandelssalget har vokst
i syv autonome samfunn i september og gått ned i ni . Illes Balears (9,2%), Canarias (5,9%) og Castilla y León (1,7%) registrerte de største økningene. På sin side viste La Rioja (−4,0%), Castilla – La Mancha (−3,3%) og Región de Murcia (−2,1%) de største nedgangene.

 

Beleggsgraden i varehandelen viste en økning på 2,2% i september sammenlignet med samme måned i 2021. Den gjennomsnittlige årlige variasjonen de siste ni månedene er 2,5%. Sysselsettingen i detaljhandelen øker i 16 lokalsamfunn i en årlig takt. Regionene der belegget økte mest i september måned var Balearene (+7,2%), Kanariøyene (4,9%), Extremadura (+4,1%), Andalusia (+3,5%), Galicia (+2,7%), Castilla-La Mancha (2,5%) og La Rioja (+2,5%), med årlig vekst over 2,5%.

 

RESULTAT AV INVESTERINGER I DETALJHANDEL: +16 % I DE SISTE 12 MÅNEDENE MED EN STERK NASJONAL OG FRANSK AKSENT

 

I denne retningen var investeringer i næringseiendom i Europa mye mer dynamiske i 2022-perioden, med en registrert økning på 16% de siste 12 månedene.

 

Etter en topp i 2. kvartal 2022 (det nest beste resultatet etter 1. kvartal 2020), avtok investeringsvolumet for næringseiendom
i 3. kvartal 2022 (-3% vs. 2. kvartal 2022).

 

Investeringer i detaljhandel frem til 1. oktober av de siste 12 månedene (Q4 2021—Q3 2022) gikk ned med 9% sammenlignet med gjennomsnittet de siste ti årene og økte med 20% årlig, sammenlignet med perioden (Q4 2020—Q3 2021). Disse tallene bekrefter utvinningen av sektoren, drevet av den betydelige forbedringen i fottrafikk og salgstall, som begynner
å ligne 2019-perioden.

 

Hvis investeringene i 2022-perioden analyseres, registrerte andre kvartal mer dynamisk aktivitet, mens volumene registrert i tredje kvartal avtok beskjedent.

 

Ifølge data fra BNP Paribas Real Estate var Spania (+169%) og Frankrike (+64%) de mest dynamiske markedene, mens Tyskland og Storbritannia forble attraktive for investorer (+9% for begge land).

 

Den eksisterende økonomiske usikkerheten forårsaker imidlertid noen forsinkelser i beslutningsprosessen, og noen eiere har bestemt seg for å trekke noen av sine eiendeler fra markedet, for eksempel kjøpesenteret O’Parinor i Paris eller kjøpesenteret Islazul i Madrid. Investorers vente-og-se-holdning og finansieringsvansker forårsaker en nedgang i detaljhandelsinvesteringer, så vel som andre eiendomsaktivaklasser.

 

RESULTAT AV INVESTERINGER I DETALJHANDEL

 

Detaljhandelssegmentet fortsetter i en gjenopprettingsfase, drevet av økningen i fottrafikk og salg, som litt etter litt assimilerer seg mer og mer til pre-pandemiske rekorder.

 

Investeringsvolumet stiger til 816 millioner euro mellom månedene juli og september, fordelt på typene kjøpesentre og parker, supermarkeder, bankfilialer og kommersielle lokaler. Den mest bemerkelsesverdige operasjonen målt i volum var salget av 380 Banco Santander-filialer for et beløp på 297 millioner euro.
En annen enestående operasjon var kjøpet, av det franske fondet FREI, av Mediterráneo retail park (66.000 m² GLA) for et volum på 83 millioner euro.

 

Det er nødvendig å fremheve den høye dynamikken som er registrert i typen lokalgate (High Street), hvor 65% av all registrert detaljhandel er registrert. Madrid har vært stedet foretrukket av kjøpere av denne typen, etter å ha konsentrert 82% av investeringene i kommersielle lokaler. Resten av operasjonene er registrert i Barcelona og Sevilla.

 

I det akkumulerte året nådde investeringene i detaljhandel 3.6 milliarder euro, et høyere tall enn det som ble registrert i årene 2021 og 2020 til sammen. Det er for tiden store volumoperasjoner i den endelige forhandlingsfasen, et faktum som kan heve investeringene i detaljhandel til alle tiders høyder, og overgå 2018, markedstoppen til dags dato,
med 4.2 milliarder euro.

 

I løpet av de første ukene av fjerde kvartal 2022 har de mest bemerkelsesverdige operasjonene vært kjøpet av Redevco og Ares del Corte Inglés av Portal del Ángel
i Barcelona for et omtrentlig beløp på 200 millioner euro og det nylige oppkjøpet av Aberdeen til Ten Brinke av to butikkparker i Madrid (Mirasierra
og Algete), for et beløp på 40 millioner euro.

 

SJÅFØRER OG MULIG SJÅFØRER PÅ INVESTERING I DETALJHANDEL I SPANIA

 

Etter den positive investeringstrenden som detaljhandelen opplever i år, oppdager eiendomskonsulenten hva som er mulige drivere og bremser som dette markedet kan oppleve i nær fremtid.

 

På den ene siden har luksusmarkedet klart dratt nytte av forbedringen i turismen i 2022, selv om reisene sannsynligvis vil avta innen utgangen av året. Den drar spesielt nytte av dollarens styrke, som gjør europeisk luksus relativt billigere sammenlignet med amerikanske motparter. Denne sektoren er fortsatt motstandsdyktig mot inflasjon og er på mange måter bedre i stand til å utnytte prisøkninger som et markedsføringsbudskap, som forsterker oppfatningen av «eksklusivitet» som gir verdi til produktene. Denne kombinasjonen gjør at sektoren trolig vil utvide seg i 2023.

 

Dette står i kontrast til et mer blandet bilde sett i andre sektorer. Selv om tilfanget er bedre, kan det totale detaljsalget falle i 2023 ettersom lavere forbrukernes kjøpekraft og forbrukertillit i beste fall forblir usikker inn i det kommende året. Forbrukere flytter allerede utgiftene sine mot grunnleggende nødvendigheter og bruker mindre på impulskjøp/ikke-essensielle kjøp. Således, mens salgsvekstprognosene er positive i 2022 for Europa (+0,4%), forventes de å avta i 2023 (-0,7%).

 

Slik sett vil denne trenden sannsynligvis være konsentrert i mellomsegmentet i stedet for i budsjett- eller luksushandel. Nedgangen i salget vil trolig bli fremskyndet inn i 2023, og følgelig kan enkelte forhandlere vurdere kostnadsgrunnlaget i løpet av første del av året. Dermed kan det være at forbruket forbedres mot slutten av 2023 ettersom inflasjonen avtar.

 

På den annen side er 2022-perioden svært aktiv med å skape nye merker som skal videreutvikles i 2023, spesielt i rabattserien og i
mellom-/ høysegmentet (mote, skjønnhet, hjem). Lavpris dagligvarebutikker (Aldi, Lidl) og andre mer generelle butikker, som Action, har åpnet i ulike europeiske land i år. Eksklusive motemerker har også kjøpt nye enheter på nøkkelsteder (Lacoste i Berlin, Scotch&Soda i København og London, The Kooples og Sandro på Champs-Élysées), det samme har Aesop i Madrid og London for skjønnhetssektoren. og KaveHome for hjemmesektoren (Frankrike, Kroatia, Spania, Nederland, Italia, Slovenia).Kjøpesentre forblir attraktive for detaljister , noe som fremgår av åpningene til Jott i Lisboa, Genève, Barcelona og Toulouse, og Lacoste i London.

 

COVID-19-KRISEN, ØKOLOGISK BEVISSTHET – BÆREKRAFTIG OG BEKYMRING FOR INFLASJON ENDRE FORBRUK

 

Endringer i forbrukernes behov, sammen med inflasjonen, har fått mange forhandlere til å endre strategi og tilpasse seg nye forbrukertrender. På dette tidspunktet beskriver BNP Paribas Real Estate hvordan bærekraft og forpliktelsen til lokale eller 0 km-kjøp har påvirket samfunnets daglige vaner og hvordan dette har endret deres måte å kjøpe og konsumere på. Et eksempel på dette er følgende data som konsulenten avslører: 84% av europeerne har til hensikt å kjøpe og konsumere lokale, sesongbaserte og økologiske produkter. Dette lokale forbruket er en trend som tar fart i Europa, men som imidlertid har begrensninger som følge av prisøkning og begrenset tilbud av produkter i ulike sektorer.

 

Denne trenden er i tråd med bekymring for miljøpåvirkning og mer ansvarlig forbruk. Dermed har 9 av 10 europeere tenkt å kaste bort mindre, reparere mer og ikke kaste unødvendig. På den annen side sier 1 av 2 europeere at de har resirkulert mer og redusert avfallet de siste tre årene.

 

Som et alternativ er trenden med å satse på bruktmarkedet stadig økende. Ifølge BNP Paribas Real Estate skal den vokse mellom 15 og 20% de neste fem årene. I en inflasjonssammenheng lar dette markedet europeere spare penger, og 3 av 4 ser det som en mulighet.

 

STORBRITANNIA, SPANIA, ITALIA OG FRANKRIKE HAR DE 5 TOPPEGATENE I EUROPEISKE HOVEDSTEDER

 

Etter å ha analysert tilstrømningen av kommersielle akser bestemt for massemarkedet, avslører BNP Paribas Real Estate at britiske Oxford Street fortsetter å innta den første posisjonen i Europa. Den blir fulgt av naboen Regent Street, som er nummer to i London.

 

Madrid er på sin side nummer to blant europeiske hovedsteder takket være Gran Vía med en daglig tilstrømning av 60.800 tilskuere, etterfulgt av Calle de Preciados. Milan viser seg å være svært motstandsdyktig og rangerer høyt i Europa, med Corso Vittorio Emanuele II, mens Paris har tre gater på topp 20, med Champs Elysees fortsatt i ledelsen, pluss Rue de Rivoli, som også rangerer en fremtredende plass (36.000 tilskuere).

 

EN MER FYDIGTAL DETALJHANDEL, MED EN STØRRE FORBRUKERERFARING OG MER INNOVASJON: UTFORDRINGER OG TRENDER I SEKTOREN

 

BNP Paribas eiendomseksperter forutser at trendene og utfordringene som vil styre sektoren har tre attributter som en fellesnevner: å fremme konvergensen mellom fysiske kjøp og digitalisering, mer innovasjon og forbrukeropplevelse som en kjerneverdi.

 

Dermed har det blitt oppdaget at for at forbrukere skal komme tilbake til den fysiske butikken, fordobler forhandlere innsatsen for å tilby en innovativ og unik handleopplevelse som forfører kundene. Butikker skal ikke bare være et forbrukssted, men også et sted å møtes og oppleve. I tillegg, for å tiltrekke seg et yngre klientell og vant til netthandel, er sosiale nettverk en faktor å ta hensyn til, for eksempel å integrere «instagrammerbare» områder i butikkene deres.

 

På den annen side satser store forhandlere på foreningen mellom den fysiske opplevelsen og det digitale kjøpet. Et eksempel på dette er tilfelle som Amazon og Aliexpress, to av de store «tradisjonelle» e-handelsplattformene, som åpner sine første fysiske butikker for å støtte forretningsmodellen deres. Når det gjelder Amazon, innviet den i sommer sin første eksperimentelle fysiske butikk, Amazon Style, i Los Angeles hvor produkter fra eksterne merker og til og med noen av dets egne kolleksjoner er utstilt. I tillegg har disse butikkene innovative betalingsmetoder, prøverom og personlig produktutvalg gjennom en mobilapp.

 

I denne retningen skiller også den såkalte «fygitale detaljhandelen seg ut», en nødvendig konvergens som flere og flere forhandlere omfavner. Mange merker investerer i smarte speil som lar kunden gjøre en virtuell prøving og gi justeringsanbefalinger. Dette gjør det mulig for forhandlere å administrere beholdningen bedre ved å redusere returvarer som ikke passer, samtidig som det gir en rask, interaktiv opplevelse for kundene.

 

På den annen side, i noen tilfeller, på grunn av typen enkelte produkter, der et fysisk eksempel er avgjørende, har online salgsmodeller ennå ikke penetrert noen selskaper. Eksempler som L’Óreal, der nettsalget av produktene deres kompliseres av behovet for å prøve dem før du kjøper, er tilpasning gjennom innovasjon. L’Óreal lar deg, gjennom sin utvidede virkelighet-applikasjon, visualisere produktene på forhånd, noe som øker kundetilfredsheten og det endelige resultatet.

 

Hvis virkningen av e-handel analyseres, kan det ses at landene i Nord- og Vest-Europa har et høyere volum av nettsalg per innbygger (en brite kjøper rundt 2.500 euro produkter på nett per år, mens en portugiser rundt 300 euro), men viser lavere vekstrater, ettersom markedet modnes. Forretningsvolumet fortsetter å øke i Nord- og Vest-Europa, men med lavere vekstrater, slik at nettbutikker kan tilpasse seg, noe som allerede gjenspeiles i justeringen av Amazons forretningsmodell i disse landene. Selv om volumet er lavere i landene i Sør- og Sentral-Europa, tilbyr de større utviklingspotensial for elektronisk handel og dermed høyere reelle og prospektive vekstrater.

 

Til slutt er en utfordring sektoren står overfor inflasjon og fallende fortjenestemarginer. Som et resultat av dette scenariet vurderer noen merker sin kostnadsreduksjonsstrategi. Dette faktum, lagt til økningen i transport- og leveringskostnader, har fått flere og flere merker til å undersøke og forbedre Click & Collect-tjenester, som IKEA, PRIMARK eller Westfield Unibail kjøpesentre. Andre merker begynner å pålegge straffer på retur eller ekstra retur av produkter som ZARA eller H&M og Amazon og ASOS.

Translate ?