Costa del Sol Avisen

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Rabattkode
page
Costa del sol Avisen - Ryanair lover ? vokse kraftig i Spania

Ryanair lover å vokse kraftig i Spania bare hvis avgiftene ikke stiger

Aena fremmer at det bør vurderes en økning i flyplassavgiftene for 2027, når gjeldende regulering som holder dem frosset utløper. Lavprisgiganten regner med at den vil tildele det spanske markedet «alle ruter» så lenge prisene holder seg stabile frem til 2026.

Ryanair har vært det største flyselskapet i Spania i mer enn et tiår. Det har vært siden 2011 da det avsatte det til da allmektige Iberia, det tidligere flaggselskapet, øverst på pallen, og har klart å opprettholde sin ledelse under den verste pandemien og også nå. Lavprisgiganten har blitt bekreftet i 2022 som selskapet med høyest trafikk på spanske flyplasser (med mer enn 44 millioner passasjerer, mer enn det dobbelte året før).

 

Lavprisgiganten opprettholder sin forpliktelse til det spanske markedet og lover regjeringen og Aena å fortsette å vokse i årene som kommer. I hvert fall i løpet av årene hvor frysingen av flyplassskatter (de som betales av flyselskaper for å bruke nasjonale flyplasser) er lovfestet og som forplikter Aena, flyplasssjefen, til ikke å heve skattene før i 2026.

 

«Fram til 2026 vil vi svare. Vi kommer til å sette flere fly på spanske flyplasser», bekreftet administrerende direktør i Ryanair, Eddie Wilson, under sin tale på Hotusa Explora turismeforum, som arrangeres i Madrid denne mandagen. «Vi har tillit til Spania. Vi ønsker å allokere alle mulige fly her i Spania» av de 130 Boeing-flyene som konsernet vil motta de neste årene, men påpeker at flyselskapet må opprettholde flyplassavgiftene for å vokse.

 

Ryanairs toppleder har applaudert politikken som er iverksatt av den spanske regjeringen for å aktivere ERTE-er for å beskytte sysselsettingen under pandemien og for å bruke insentiver til selskaper som gjenoppretter ruter og passasjerer etter covid. «Statens bistand har gjort utvinningen lettere i Spania. I andre land har det vært kaotisk. Og det gjør at vi når 2023 bedre i Spania», forklarte han.

 

Ryanair er tradisjonelt et av de mest krigførende flyselskapene som får lavere priser for å operere på flyplasser. Og det har den tenkt å fortsette å være. «Vi trenger stabilitet i flyplassavgiftene,» erklærte Wilson, på en paneldiskusjon der Maurici Lucena, president for Aena , sjefen for det spanske flyplassnettverket, også var blant talerne.

 

Fryste priser frem til 2026

 

Flyplassskatter har vært frosset ved lov siden 2014 og kan kun opprettholdes eller senkes frem til 2026, når gjeldende Airport Management Document (DORA) utløper, som regulerer deler av Aenas inntekter og investeringer. Lufthavnsjefen varsler imidlertid at debatten om renteøkningen må gjenåpnes for 2027.

 

«Hvis vi ønsker å kunne utvide flyplassene, slik at det ikke er driftsproblemer og møte den økologiske overgangen, vil vi fra 2027 måtte reflektere over prisene for å møte disse behovene», sa presidenten i Aena. «Flyselskapene er hovedinteressentene for å sikre at flyplassene fortsatt har tilstrekkelig kapasitet og at tjenestene er av høyeste kvalitet.»

 

Lucena har understreket at flyplassskattene som belastes i Madrid og Barcelona er 50% billigere på kort- og mellomdistanseflyvninger enn de på resten av de store europeiske flyplassene, mens flyselskapene bruker kraftige prisøkninger på sine priser. «Fram til 2026 vil prisene fortsette å være frosset, men elastisiteten har en grense og en endring må vurderes for 2027», har han bestemt.

 

Translate ?