N?kelen til den nye reguleringen av VTC i Andalusia: unders?kelse av sj?f?rer, prisbegrensning og langt fra flyplasser og stadioner
Onsdag 28.09.2022
Den andalusiske taxien kritiserer at dekretet ?ikke er blitt enige om? og advarer om at de vil bruke rettsprosessen dersom de m? utfordre regelverket ? Denne onsdagen, i anledning en ny demonstrasjon i Sevilla, p? Costa del Sol der vil v?re delvise stans fra 17.00 til 20.00.
Regjeringen i Junta de Andaluc?a godkjente denne tirsdagen dekretloven som regulerer VTC , til tross for uenighetene som skjedde i g?r p? m?tet holdt av Utviklingsdepartementet med representantene og fagforeningene for den andalusiske taxien og VTC-plattformene ( kj?ret?y med sj?f?r, som Cabify, Uber og Bolt ).
?
Men i dag p? pressekonferansen etter m?tet med styrets styremedlemmer har talskvinnen for Fomento, Marifr?n Carazo, forsikret om at regelverket er «enighet» : «Tiltakene bidrar til ? opprettholde og konsolidere drosjetjenesten som har respekt og sosial Derfor skader det ikke taxien, det er tvert imot , insisterte Carazo.
?
M?let til den regionale administrasjonen med dette tiltaket, som skal tre i kraft 1. oktober p? grunn av at statsreguleringen ?utl?per? 30. september, er if?lge Fomento ?? s?ke sameksistens mellom VTC og taxiene i hele territoriet», som han la til: «At innbyggeren har den beste tjenesten, slik at VTC kan fortsette ? jobbe, men etablere krav, denne tjenesten som ogs? er av allmenn interesse og tenker at den er forsterket og forsikret».
?
Svaret p? disse foresp?rslene fra ministeren for offentlige arbeider har v?rt at ?fremmer rettsusikkerhet?. Forh?ndskontrakten ang?r brukeren. Taxisektoren anmodet om at det m?tte g? minst 15 minutter mellom handlingen med ? be om en VTC og? til sj?f?ren henter kunden.
?
P? den annen side reagerte elimineringen av lisenser for ? sikre andelen eller forholdet p? ?n VTC for hver 30 drosjer. Selv om drosjesektoren forst?r at dette tallet skal tilsvare kj?ret?yer i oml?p, fastslo H?yesterettsdommen fra 2018 som fastslo det at den reagerte p? tildelingen av nye l?yver.
?
I Andalusia kommer de ikke til ? ?ke: «Autorisasjonene gitt av staten vil fortsette som f?r, og det vil ikke v?re flere , det kan bare bli flere hvis forholdet er oppfylt», som detaljert av utviklingsministeren. For ?yeblikket i samfunnet telles 1 VTC for hver 2,7 drosjer.
?
Tiltak av det nye regelverket
?
Junta de Andaluc?a har sl?tt fast at VTC-sj?f?rer, som if?lge Uber- og Cabify-selskapene er mer enn 8000 i samfunnet , vil kunne fortsette ? kj?re som f?r, men med «en pakke med krav».
?
VTC vil ikke kunne sirkulere mindre enn 300 meter fra flyplasser, havner og tog- og busstasjoner. De vil heller ikke v?re i stand til ? gj?re det innenfor 150 meter fra sykehus, kj?pesentre, taxiholdeplasser, hoteller med minst fire stjerner, rettsvesenet og steder hvor det arrangeres sports- eller kulturarrangementer , for eksempel stadioner eller auditorier.
?
Med dette tiltaket er tanken ? sikre at denne transportm?ten bare sirkulerer n?r den yter en tjeneste eller n?r den er innleid, alltid gjennom dens applikasjon. «Parkeringsplassen og den l?ftede h?nden har alltid v?rt fra taxien, og det vil det fortsette ? v?re ,» har Marifr?n Carazo avklart. P? samme linje er geolokaliseringen til VTC eliminert. Brukeren vil vite hvor kj?ret?yet er, det vil si plasseringen, n?r han har bedt om det og ikke f?r.
?
Profesjonaliseringen av VTC-sj?f?rer og forbedringen av deres arbeidsforhold , som i g?r, Arbeiderkommisjonens fagforening beskrev som «overdrevent prek?r» , er ogs? et annet av hovedpunktene i dekretet fra Junta de Andaluc?a.
?
Ministeren for offentlige arbeider har forsikret at de er forpliktet til ? gjennomf?re f?reroppl?ringstester, «de samme som taxier» , if?lge Carazo, spesielt for «bedre beskyttelse av brukerrettigheter» . P? samme m?te vil Cabify-, Uber- og Bolt-plattformene m?tte overholde en rekke tekniske egenskaper i vedlikeholdet av kj?ret?yene deres (farge, st?rrelse og betegnelse som «?ko»).
?
?Involvering? av kommunene
?
For ? garantere overholdelse av disse vilk?rene, sammen med kontrollen om at i selskaper som har mer enn 100 kj?ret?y, m? 5 % tilpasses , har Junta de Andaluc?a gjentatte ganger bedt om involvering av byr?dene: «Vi kommer til ? dele sanksjonsmakten med kommunene. De m? gj?re en innsats for ? oppn? den sameksistensen (…) de vil kunne samle inn for den overv?kingen?, presiserte Carazo.
?
Derfor har i tillegg Arbeidsdepartementet antydet at kommunale myndigheter ?m? tilpasse sine vedtekter? : ?Dette er det juridiske rammeverket og de er deltakere i anvendelsen av det nye vedtaket?, har r?dmannen d?mt.
?
Til disse tiltakene som inng?r i forskriften kommer reguleringen av prisene ?for ? unng? misbrukstakster? , slik drosjesj?f?rer allerede har i sine forskrifter. Til n? har VTC-ene jobbet med en algoritme som oppdager ettersp?rselen etter tjenester og ?ker og senker prisene basert p? den.
?
Delstreik p? Costa del Sol
?
Junta de Andaluc?a verdsetter at det er «en balansert og fornuftig regulering». Imidlertid har den andalusiske taxisektoren denne onsdagen kalt en ny demonstrasjon i Sevilla som vil bli ledsaget av delvis streik p? Costa del Sol.
?
Likeledes har presidenten for Confederation of Taxis of the Costa del Sol, Miguel ?ngel Mart?n, forsvart at de ?om n?dvendig? vil ty til lovlige midler: ?Vi konsulterer allerede v?rt juridiske kabinett (…). Hvis vi har at vi vil utfordre det dekretet?. Taxisj?f?ren d?mmer: «De har satt dekretet ja eller ja, de har lurt alle».